Arkiv 2023

Fredag 7 april: Vårvandring vid Hyttens kvarn – vi genomförde vår traditionella träff på Långfredagen. Snön låg kvar på marken och det var gott om vatten i ån. Alltid en bra början på Påsken med fika, brasa och korvgrillning.

Lördag 6 maj: Fågelskådningens dag – vi besökte Kyrkmossen vid Mellby kyrka – såg en del sjöfågel – därifrån gick vi längs stranden bort mot fågeltornet i Söraby. Vi fick bl.a. uppleva rördrom, tofsvipa, fiskgjuse, stenskvätta, spillkråka, mindre hackspett och röd glada. Vi fick totalt höra eller se 43 arter.

Torsdag 31 maj – Vegetarisk grillfest. Tillsammans med Fobo anordnades en grillkväll ute vid Röda Stugan i Kvarnarp. Det blev en trevlig kväll med enkel samvaro och god mat till självkostnadspris. Vi testade klimatsmarta tips på goda vegetariska grillrätter. Till vår hjälp hade vi Fobos duktige vegetariska kock Ola Johansson.

Onsdagen 5 juni: Utflykt till naturreservatet Uvaberget i Tenhult – föreningen gjorde förra året en utflykt till Uvaberget, ett dramatiskt naturreservat med branta klippväggar intill Tenhultasjön, där pilgrimsfalken häckar. Vi gjorde ett nytt besök när vi fick reda på att årets kull hade kläckts. Med bra utsikt mot boet, kunde vi se honan och två av de fyra ungarna på en klipphylla. Hans Lööf från Tenhult guidade oss och bjöd sedan in oss till Ingaryds naturreservat och Ingaryds Gård i närheten där föreningen Ingaryds Vänner driver sin verksamhet. Föreningen bedriver här värdefull kultur- och naturvård.

Söndag 18 juni: De Vilda Blommornas dag – vår traditionella blomstervandring genomfördes i år i Börsebo, Hjältevad – i Börsebo Ängar. Det är ett Natura 2000 – område, en ogödslad, stenig äng som har hävdats sedan 1700-talet. Området sköts idag av Länsstyrelsen. Lena och Ola Holmgren, som äger området guidade oss och berättade om dess historia. Det fanns gott om Jungfru Marie nycklar,
slåttergubbar, jungfrulin, nattvioler, klasefibbla, ormrot med flera växter som förknippas med värdefull ängsmiljö.

Lördag 22 juli: ”Ängens Dag” – slåtter på Fiskaretorpsåsen” – i föreningens skötsel av Fiskaretorpsåsen ingår även gräsytor som ska lieslås. Ängen som slås ligger ute på en av uddarna, så med de traditionella redskapen, lie, räfsa, vispesticka, bryne och högaffel genomfördes slåttern. Efter några timmars arbete bjöd föreningen på en välförtjänt fika.

Söndag 1 oktober: Tillsynsvandring på Höglandsleden – vi gick sträckan Eksjö Camping – Borgmästarängen – förbättrade markeringar och klippte sly. Vi gör vandringen som en aktivitet – för den som vill följa med.

Lördag 28 oktober: Ingemar Lind – ”Mitt stora äventyr” – naturfotografen Ingemar Lind var åter i Eksjö för filmvisning. Filmen handlade om ett långt händelserikt naturfilmarliv där tranan spelat en stor roll – en riktig vildmarksupplevelse. Han anser att han har fått leva just det liv han själv velat. Tre ledstjärnor har varit hans motto under alla filmprojekt, nämligen Hänsyn, Respekt och Ödmjukhet.

Lördag 4 november: Höstträff vid Hyttens kvarn – till vår traditionella höstträff i Allhelgonahelgen hade vi bjudit in Peter Johansson från Emåbundet. Han redogjorde för vattensystemet i Emåns nederbördsområde, som Norra Vixen och Allmänningsån är en del av. Just nu ställs det krav på att vandringshinder i vattendrag ska undanröjas för att skapa fria fiskvägar. Dammen vid Hyttens krav ställs inför ett sådant krav – då man vill riva ut dammen. Det diskuterades alternativ. Avslutades med en kopp kaffe av vår medhavda fika framför brasan.

Onsdag 8 november – Lyxig middag med KRAV. Föreningen bjöd in medlemmarna till en trerätters middag på KRAV-gården Norrby Ängar i Värne. Förutom att driva ekologisk köttproduktion finns även en mysig butik och restaurang med närproducerat – och stort ekotänk. Familjen Hörlén berättade om sitt företag och hur det är att driva en ekologisk gård. Det serverades mycket god och vällagad mat och att det var god uppslutning (29 medlemmar) gjorde kvällen till en fin upplevelse. Gunnel Holmberg läste Pelle Näver.

Lördag 9 december: Eksjö julmarknad – Föreningen vill synas där människor finns. Eksjö Julmarknad är ett utmärkt tillfälle att visa upp vår verksamhet. Vi fanns på plats, på Krusagårdens innergård. Vi bjöd på glögg, ca 200 personer och värvade medlemmar. Vår moss- och lavutställning fick stor uppmärksamhet, vi visade bilder på våra torp, Hyttens kvarn och Fiskaretorpsåsen och vi sålde vår ”engångsgrill”.
9 medlemmar hjälpte till under dagen.

Torsdag 28 december: Mellandagsträff på Fiskaretorpet – Det är en tradition att träffas denna dag under lite mysiga förhållanden. Under natten hade det varit snöoväder – något svårt att ta sig dit. Men det var pyntat i stugan, brasan och ljusen var tända och det serverades glögg och pepparkakor. Det fanns möjligheter för de som ville att grilla en korv eller ta sig ett bastubad.