Arkiv 2017

Mellandagsträff på Fiskaretorpet
Det blev en trivsam dag på Fiskaretorpsåsen med glögg och pepparkakor, korv och kaffe. Vi gjorde en kort vandring och berättade lite om hur vi sköter om torpet. Det får bli avslutningen på vår verksamhet för 2017. Tack ni som kom !

Höstträffen på Fiskaretorpet

Under höstträffen på Fiskaretorpet skötte vi om vår naturpärla med både städning inomhus och slyröjning i omgivningarna, men framför allt njöt vi av en skön höstdag och umgicks i glada vänners lag. Det är gott om vackra olvonbär i år – vår favoritbuske på åsen.

Utflykten till Häljarps arboretum
Föreningens besök i Häljarps arboretum blev en upplevelse i form och färg. På fastigheten har planterats ca 1400 vedartade växter – dvs träd och buskar. Roland Karlsson har sedan 80-talet samlat på frömaterial från när och fjärran och har sedan sått, skött och satt ut plantorna på sina ägor. På vandringen genom skog och mark kunde man vid varje träd/buske även på namnskyltar se vad de hette. Vilken fantastisk biologisk mångfald det finns.

Skedhultsdagen

Slåtter på Fiskaretorpsåsen
Årets slåtter på Fiskaretorpsåsen gick som en dans. Med välslipade liar och ett par timmars koncentration på uppgiften blev hela ängen slagen. Deltagarna bjöds sedan på en välförtjänt fika
De vilda blommornas dag
Vi genomförde De Vilda Blommornas Dag i strålande vackert försommarväder. En vandring i Kvarnarpsområdet ger alltid inspiration och variation – inför midsommaren blommade det mer än någonsin.
Vegetarisk grillafton
Eksjö Naturskyddsförening har genomfört en trivsam vegetarisk grillkväll tillsammans med Fobo Eksjö/Nässjö vid Röda Stugan i Kvarnarp, där deltagarna själva fick vara med att förbereda maten. Elden tändes, omvandlades till glöd – innan det var dags att grilla och göra i ordning de varma rätterna. Allt under överinseende av vår kock Ola. Britt-Mari välkomnade med en skål. Det hade lagts ner mycket arbete på alla goda sallader, en av dem gjorda på ca 40 olika ogräs och andra vildväxande örter – smakrikt kan man säga.

Ett särskilt tack till Britt-Mari men även till alla andra som hjälpte till att skapa denna mycket välsmakande vegetariska måltid.

Fågelskådningens dag
Vilken vacker vårdag det blev ! Vi gick vår runda och såg eller hörde 50 olika arter. Bl a. visade sig en havsörn – vi såg också fiskgjuse, sparvhök, buskskvätta, både ladu- och hussvala (har äntligen kommit), lövsångare, sothöna, skäggdopping m fl.

Gökottan
Föreningen har gemensam GÖKOTTA med Friluftsfrämjandet varje Kristhimmelsfärdsdags morgon i Borgmästarängen. Sällan eller aldrig har vi hört göken. Men nu blev det en fullträff. Vi välkomnades av göken, den följde oss, nästan förföljde oss och på hemväg såg vi den flyga förbi över viken vid Norra Vixens utlopp – och kaffet tog vi naturligtvis på den traditionella fikaplatsen i den vackra hagmarken.

Gammelskog i Alversjö
Besöket i ”gammelskogen” i Alversjö bjöd på en mäktig upplevelse. Att få vandra i en relativt orörd skog där den biologiska mångfalden visade sig tillhör ovanligheterna när man idag besöker en skog. Men trots det rika livet i skogen känns hela området ödsligt med förfallna hus överallt.