Arkiv höst/vinter 2018

Mellandagsträffen på Fiskaretorpet den 28 december

Föreningens sista sammankomst för året – vår traditionella mellandagsträff på Fiskaretorpet blev välbesökt – stugan full. Efter glögg och pepparkaka blev det en liten rundtur i närmiljön. Isen låg men är inte att lita på. Bastun inspekterades – några stannade kvar för ett bad. Avslutades med en fika, korvgrillning och småprat framför brasan.
Tack alla ni som hörsammat och följt vår verksamhet under året. Vi ses igen 2019 !

Julmarknaden den 8 december

I lördags fanns vi på Julmarknaden utanför Krusagården där vi bjöd på glögg och pratade med marknadsbesökarna. Det var glädjande att så många frågade efter våra protestlistor och instämmer i vårt motstånd mot bostadsbebyggelse på åkrarna vid Kvarnarps gård. Vi blir fler och fler som protesterar.

Höstträffen vid Hyttens kvarn den 3 november

Vår Allhelgonaträff bjöd på en vandring längs den branta åsen närmast torpet, ned mot ån där vattennivån fortfarande är låg. Uno berättade om landskapets formationer och åns betydelse för den biologiska mångfalden.

”Vildmarksfåglar” – Ingemar Lindh den 27 oktober

Ingemar Linds film ”Vildmarksfåglar” gjorde ingen besviken. Hans naturfilmer kommer så nära naturen man kan komma och naturens egna ljud ger åhöraren en fin upplevelse.

Utflykten till ”Hyggesfritt Skogsbruk” den 20 oktober

Vi har genomfört en intressant utflykt på temat ”HYGGESFRITT SKOGSBRUK”. Jan-Eric Spånberger från Skogsstyrelsen tog oss med till Aneby-trakten, där vi fick se några skogsområden som nu sköts på ett annorlunda sätt – att planera skötseln så att man kan undvika kalhyggen framöver. Metoden går inte att tillämpa på all skog så man måste vara noga när man väljer ut områdena. En ny tanke inom skogsvården är att vara rädd om mykorrhizan i marken – ett samspel mellan träden och markens svampmycel som förstärker trädens upptag av näring.

Trivselträffen vid Hyttens kvarn den 17 oktober

Vi har haft lite tillsyn av Hyttens kvarn och städade upp kring torpet. Ett par fladdermusholkar sattes upp. Fortfarande är det lite vatten i ån. Hösten har kommit och vintern är i antågande.

Trivselträffen på Fiskaretorpet den 13 oktober

I härligt höstväder samlades vi på Fiskaretorpet för att utföra lite sysslor inför vintern. Granna höstfärger och en spegelblank sjö. Det blev mest att njuta av detta fantastiska ställe.

Invigningen av Borgmästarängen den 7 oktober

Invigningen av Borgmästarängen ägde rum i strålande vackert höstväder. Under några år har ett antal anordningar färdigställts i Borgmästarängen – grillhuset, ny toalett, en skogslekplats, utsiktplats för funktionshindrade, nya vandringsleder – för allmänheten att använda. Dessutom har ett nytt landskap öppnat upp sig när betesmarkerna utökats. Idag invigde Paul Hultberg, ansvarig för att projektet kom igång, och berättade om hur det hela började och hur de föreningar som bedriver sin verksamhet i området engagerat sig i arbetet. Skedhultsområdet är viktigt för det rörliga friluftslivet.
ALLA ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA TILL SKEDHULT !