Arkiv 2019

Mellandagsträff på Fiskaretorpet 28 december

Mellandagsträffen bjöd på solsken – äntligen. Isen hade delvis lagt sig, allt var stilla och vi var många på plats. Stugan blev full när det var dags för fika. Dagen till ära var det pyntat med tomtar överallt – det är ju ändå jul.

Julmarknad 7 december

Vi träffade många trevliga människor på julmarknaden i lördags. Vi bjöd på glögg och pepparkakor och hade samtal om föreningen och frågor om natur, miljö och klimat. Cirka 200 personer tog sig tid en stund för lite glögg i det småregniga vädret. Unos utställning om mossor och lavar blev särskilt uppmärksammad.

Prylbytardag 30 november

Vår prylbytardag har genomförts och prylar bytte ägare. Kommentaren om att det serverades ”återvunnet” fika har fått många att fundera, men det är så enkelt att vi bad caféerna om överblivet bröd från fredagen och vi kunde därför servera gott kaffebröd.

Höstträff vid Hyttens kvarn 2 november

Vår Hyttenträff blev en riktigt disig och fuktmättad dag där skogens alla dofter träder fram. Vår lilla vandring gick den här gången till den lilla mossen som ligger mitt i skogen, inte långt från torpet. Det är en alldeles särskild biotop där mossor, lavar och tranbär trivs. Unos lilla utställning visade mossor och lavar som finns i området.

Trivseldag på Fiskaretorpet 27 oktober

Under vår trivseldag på Fiskaretorpet kunde vi njuta av en blå himmel även om vinden bet i kinderna. Den vandring vi gjorde bjöd på exempel på växtlighet som finns i ängen och i dess närhet.
Avslutade med en fika vid brasan inne i torpet – för de som kände för det blev det bastubad.

Filmvisning med Ingemar Lind 26 oktober

Det var god uppslutning när Ingemar Lind visade sin film om ”Min vän fjällräven”. Det finns fortfarande folk som uppskattar naturfilmer där upplevelsen med enbart naturens egna ljud känns som att vara på plats. Han berättade om tillfället han längtat efter i 39 år, när han fick se och filma en fjällräv (den vanliga vita) och en blåräv (mörk variant) samtidigt. De bildade ett par och kullen bestod sedan av tre blå och två vita.

Vandring i Skedhultsskogen 12 oktober

Det blev en mycket intressant vandring i Skedhultsmarkerna. Stefan Johansson, kommunens skogsförvaltare, visade upp aktuella händelser – restaurering av gammal betesmark, kampen mot barkborrarna, exempel på hur man återbeskogar med annat trädslag och vikten av rätt skogsskötsel längs våra vattendrag.

Klimatmanifestation 27 september

Det var inget översvallande intresse för klimatfrågorna hos Eksjöborna när ett antal föreningar anordnade en klimatmanifestation på Stora Torget – en dag då miljontals människor världen över gått ut och strejkat för klimatet.

Loppis på Björkas Nytt och Bytt 7 september

Loppis på Nytt & Bytt var en trevlig upplevelse. Tänk att det finns så mycket som blivit över och som kanske någon annan vill ha och det finns många tips att ta till sig.

Ängens dag med slåttergille 3 augusti

Ängens dag på Fiskaretorpet genomfördes i vackert väder med hotande åskmoln i väster. Med lie, räfsa, vispesticka, bryne och högaffel slogs ängen och gav den den omsorg den behöver.
Efter utfört slåtter bjöds deltagarna på en välförtjänt fika och den fortsatta skötseln av torpet diskuterades.

De vilda blommornas dag 16 juni

Det var stor uppslutning på ”De vilda blommornas dag”. Uno Björkman ledde vandringen genom naturreservatet Hackareviken. Området är ett värdefullt lövskogsområde och där finns intressanta växter som t ex tandrot, rödblära, sårläka och skogsstarr. Almens och askens framtid diskuterades – både är utsatta för sjukdomar, som sprider sig.

Fågelskådningens dag 5 maj

Det blev en fin utflykt till Värnetrakten – vi tittade först ut över kyrkmossen, en anlagd damm strax intill Mellby kyrka – där fanns förutom den stora skrattmåskolonin även snatterand, tofsvipa, vigg, kricka, rödbena och grågäss. Därefter gick vi från Hembygdsgården ut mot tornet. Trots den kyliga morgonen tilltog fågelkören efter hand – vi fick uppleva brun kärrhök, fiskgjuse, mindre hackspett, rördrom, steglits, gransångare, gök, hus- och ladusvala, kungsfågel, lövsångare, sävsparv, rödvingetrast – totalt blev det 50 arter.

Fixardag i Röda korsets lokal 27 april

En fixardag i Röda Korsets lokal bjöd på möjligheter att under sakkunnig ledning sy om, laga eller på annat sätt fixa till våra ”bortglömda” kläder och tyger.

Vårvandring vid Hyttens kvarn långfredagen 19 april

Träffen vid Hyttens kvarn var välbesökt och vi diskuterade skogens värden och hur långt våren hade kommit.

Earth Hour 30 mars

Fackeltåget, som föreningen ansvarade för under Earth Hour, gick från Järnvägsparken till Stora Torget och samlade 100 personer som därmed visade sitt stöd för att mer insatser måste göras för miljön framöver – det är bråttom nu – vi har inte all tid i världen. Det är glädjande att konstatera att de unga nu visar vad de tycker- stå på er!