Miljömärkningar

”BRA MILJÖVAL – Naturskyddsföreningens egen märkning.

På 1980-talet startade Naturskyddsföreningen upp ett arbete med kriterier för miljömärkning av varor och tjänster. Märkningen ”BRA MILJÖVAL” med pilgrimsfalken som symbol kom till. Tanken var att konsumenten skulle få hjälp att välja de varor och tjänster som var mest skonsamma mot miljön.

Märkningen ”BRA MILJÖVAL” finns på en rad produkter, dock inte livsmedel.

Ett av de strängaste miljökraven på livsmedel står KRAV-märkta produkter för.

Det finns en rad olika miljömärkningar på marknaden. Men ingen miljömärkning har strängare miljökrav än ”BRA MILJÖVAL”.

Vissa miljömärkningar täcker enbart en produktkategori tex FSC-märkning på skog och miljömärkt fisk är märkt med MSC.

Använd din konsumentmakt, det gör skillnad – välj produkter med de högst ställda miljökraven när du handlar.

Vill du vara med och arbeta med konsumentfrågor? Har du idéer om vad vi kan jobba mer aktivt med? Tveka inte att höra av dig till:

Lea Petersson
leapson@hotmail.com

Britt-Mari Johansson
kvarnangsgatan@gmail.com

Startsida – Bra Miljöval – Bra Miljöval (bramiljoval.se)