Miljövänliga veckan 2005-2011

Årets tema 2011: Fisk och skaldjur. Vilken fisk kan man egentligen äta? 2011 handlar Miljövänliga Veckan om att hjälpa folk att välja rätt i fiskdisken.
Under Miljövänliga Veckan, alltid vecka 40, vill vi berätta för människor om läget för fisken och vilka fiskar som är okej att äta. Men också att vi som konsumenter faktiskt kan påverka situationen genom att låta bli att äta vissa arter.
– Vi fiskar för mycket. Om vi fortsätter att fiska som vi gör nu, kommer alla bestånd vara utfiskade inom 50 år. Europa är klart sämst i klassen. Samtidigt som vi fiskar slut på fisken i EU, köper vi också rättigheter att fiska ut fisken i andra delar av världen, säger Kajsa Garpe, fiskehandläggare på Internationella avdelningen.
Jätteräkor och ål är två värstingar kampanjen vill lyfta fram. Ålen för att den är akut hotad och för att Sverige ännu inte infört ett totalt fiskestopp av ål. Jätteräkor för att odlingen är ohållbar och har enorm negativ påverkan på såväl miljön som lokalbefolkningens förmåga till försörjning och hälsa.

Årets tema 2010: Gröna gaffeln
2010 byggde vi vidare på mat- & klimatkampanjen och startade Gröna gaffeln – ett projekt för att minska matens miljöpåverkan. Gröna gaffeln är indelad i två delar: Gröna gaffeln på restaurangen och Gröna gaffeln hemma.
Gröna gaffeln på restaurangenRestaurangdelen vill få restaurangerna att lyfta den vegetariska ”gröna” maten på menyn. Gästerna ska lockas att äta vegetariskt lite oftare, det ska helt enkelt bli lättare att äta vegetariskt på restaurang.
Restaurangen ska också ta del av klimatsmarta mattips från Naturskyddsföreningen, bland annat om säsongsanpassade salladsbord för fyra säsonger. Alla som på något sätt arbetar med mat på restaurangen ska ta del av råden.

Miljövänliga veckan 2009, handlade om ”klimatsmart mat”
Det är inte lätt att välja hur man skall tänka då man köper mat. Skall man välja en närproducerad ej miljömärk produkt, eller skall man välja en miljömärkt vara som transporterats lång väg?

Eftersom det saknas en märkning om vilken klimatbelastning olika produkter t.ex. matvaror har. Har inte konsumenter en chans att välja en vara utifrån en helhetssyn, där man både tar hänsyn till övriga miljömärkningar och klimatbelastningar. Därför fokuserade Naturskyddsföreningen på hur vi köper klimatsmart mat under miljövänliga veckan 2009.

Miljövänliga veckan 2005 – 2008
En årlig kampanj om en viss produkt eller produktgrupps miljöpåverkan.

Under miljövänliga veckan, v 40 varje år, fokuserar vi på att upplysa om en produkt eller produktgrupps miljöbelastningar. I många fall belyses även påverkan på djur, natur och människor i kampanjerna.

Under de senaste åren har miljövänliga veckan haft följande teman,2005 – Bananer 2006 – Kaffe, 2007 – Textilproduktion, 2008 – Medvetet mode.

Under 2008 har vi i Eksjö jobbat med skolklasser, utställningar, information mot allmännheten m.m. Vi har arbetet på temat ”Medvetet Mode”. Där bl.a. en del skolklasser har informerats om textilers miljöbelastning. Vi har uppmanat till återvinning av textilier, begränsad nyinköp och att välja miljömärkta textilier vid nyinköp.