Arkiv vår/sommar 2018

Ängens dag på Fiskaretorpsåsen 4 augusti

Ängens dag och vi har haft en trevlig sammankomst på Fiskaretorpsåsen. Torkan har satt sina spår, sparsam växtlighet i ängen, men vi lyckades med liens och räfsans hjälp skapa ett vackert ängslandskap. Tack för era insatser!

De vilda blommornas dag 17 juni

När föreningen genomförde De Vilda Blommornas Dag besöktes naturresevatet Hackareviken. Regnet föll men humöret var ändå på topp – regn behövs. Speciella växter för reservatet som vi kunde se var tandrot, gulplister, stinksyska, rödblära, hässleklocka och kärrfibbla. Här finns även den ovanliga lunglaven och den unika blanksvarta trämyran som lever i gamla lövträd.

Vegetarisk grillafton 29 maj

Eksjö Naturskyddsförening genomförde tillsammans med Fobo en vegetarisk grillafton vid Röda Stugan nu när sommarvärmen slagit till. En populär aktivitet med god vegetarisk mat och trevlig samvaro. Väl medvetna om brandrisken använde vi grillbricketter, en elektrisk tändare vid den iordningställda grillplatsen i Kvarnarp. Ett stort tack till Britt-Mari och Birgit som stod för förberedelserna.

Gökottan i Borgmästarängen 10 maj

Vi följde med Friluftsfrämjandet på gökotta i den tidiga morgonstunden i Borgmästarängen på Kristihimmelsfärdsdagen. En traditionsbunden vandring i hagarna kring Norra Vixen med mycket fågelsång – inledde med göken någonstans i fjärran – sedan alla vårfåglarna i en intensiv kör. Avslutades men en fikastund på bergsklacken intill den stora eken – i vackert vårväder.

Fågelskådningens dag 6 maj

Fågelskådningens dag vid Söraby fågeltorn i vackert väder blev en härlig upplevelse. Vi kunde notera 45 arter. Vi såg bl a buskskvättan och hörde göken i fjärran och rördromen tuta i vassen. Den stora upplevelsen var en brun kärrhök som kom seglande över mossen och kom oss väldigt nära – de breda vingarna med de vita banden syntes väl när den sakta svävade över marken. Nu känns det som att de flesta fåglarna har återvänt.

Klädbytardagen 14 april

Det blev en lyckad dag den 14 april med många klädbyten på Biblioteket i Eksjö. 252 besökare bytte 531 plagg – tänk att så många oanvända kläder kan få ett nytt liv. Tack för det stora intresset.

Trivseldagen på Fiskaretorpsåsen 13 april

Vi har haft upptakt på Fiskaretorpet den 13 april. En del jobb skulle uträttas men mest blev det en trivsam dag. Isen är på väg att ge sig – knipan kan återkomma. En blandning av blåsippor vittnar om vår. Vi fyllde även på vedförrådet. Vi avslutade med en fika.
En ny säsong kan börja – välkommen förbi !

Vårvandringen vid Hyttens kvarn 30 mars

Vi genomförde Långfredagen helt traditionsenligt även om vi trodde att det skulle bli svårt att ta sig dit. Men det strömmade dit både barn och vuxna – en del hade ställt bilen och gått, andra lyckades köra dit. Vi kunde konstatera att jämfört med förra året ligger våren 20 dagar efter. Hytten är en idyll både vinter och sommar. Vi pratade om skogsmiljöns betydelse för våra växter och djur. Med dagens skogsbruk utarmas livet i skogen. De åtta närvarande barnen hade fullt upp att göra i snön – i skogen hittar de alltid sina lekredskap. Så det blev en lyckad ”vårvandring” trots allt.