Miljövänliga veckan vecka 40 (30 september – 8 oktober)

”Fräsch på riktigt!”
Har du koll på vad produkterna i ditt badrumsskåp innehåller? Är allt som bubblar verkligen fräscht? Årets miljövänliga vecka handlar om vanliga hygienprodukter som vi har i badrumsskåpet. Naturskyddsföreningen har testat 22 olika sminkprodukter på den svenska marknaden och alla innehöll det farliga ämnet PFAS som är ett högfluorescerande ämne som kan skada miljön och människors hälsa. Vissa produkter innehåller lika höga halter av PFAS-ämnen som brandskum och skidvalla.
Du hjälper väl oss i den stora tvålutmaningen? Kolla att ni har miljömärkt tvål på era arbetsplatser. Vi kommer att besöka olika företag, främst restauranger, för att få deras badrumsskåp lite miljövänligare.
Under miljövänliga veckan kommer vi som vanligt att synas i olika butiker och ha utställningar på NBV, Höglandssjukhuset och biblioteken i Mariannelund och Eksjö.
Är du intresserad av att hjälpa till? Kontakta Britt-Mari Johansson, 070-598 06 35, eller Lea Petersson, 073-154 74 24.