Arkiv 2014

Vegetarisk grillafton 26 maj

I ett fantastiskt försommarväder fick 19 vuxna och 5 barn avnjuta vegetariska gillrätter vid föreningslokalen i Kvarnarp.

Grillafton 4Grillafton

Grillafton 2

Vegospett

2 dl mandelmjöl
1 dl ströbröd
1 dl riven gul lök
1 ägg
1 dl hackad basilika
200 g grovriven halloumi
olja till pensling
Blanda alla ingredienserna i en bunke. Rulla 4 långa korvar och trä upp på grillspett. Kläm hårt  med blöta händer så det sitter fast ordentligt på spetten. Pensla spetten rikligt med olja. Grilla på direkt glöd men gärna högre upp. Låt det bli en grillyta innan spetten flyttas runt. Grilla runt om, totalt cirka 8 min.

Tomatsalsa

300 g halverade cocktailtomater                          Blanda alla ingredienser i en skål.
1 strimlad salladslök
1 finstrimlad röd chili
1 dl hackad basilika
finrivet skal och saft av 1 lime (endast det gröna)
1 msk olivolja
1/2 msk honung

Quinoasallad

Koka quinoan efter anvisningarna på paketet (gärna i grönsaksbuljong). Låt svalna. Blanda med sallad, almfrö, rädisor, rödlök, solroskärnor.

Grillspett

Squash i bitar
Tomater
Svamp (champinjoner)
Lök i klyftor
Halloumiost

Foliepaket

Potatis
Palsternacka
Morötter
Lök
Rödbetor
Fänkål
Vitlökssmör och Fobos örtsalt.

Arbetsdag på Fiskaretorpsåsen 11 april

Dags att sköta om torpet med dess omgivningar.

Arbetsdag på Hyttens kvarn 12 april

Vi ska vårstäda och påbörja de målningsarbeten som ska genomföras under säsongen.

Vårvandring bland åsarna på Skedhultsområdet den 18 april

När Eksjö Naturskyddsförening genomförde sin vårvandring sökte man upp några av de mäktiga åsar som finns i närheten av Hyttens kvarn – rullstensåsar som bildades när isen drog sig tillbaka för mer än 10 000 år sedan. Åsarna är ofta tallbeklädda och vittnar om att det grova materialet stannat kvar i åsen (mycket sten) medan det finare sedimentet spolats åt sidorna. Höjdskillnaden är märkbar när man vandrar på toppen av åsen. Att materialet i åsen är basiskt går också att läsa ut, då slänterna lyser av blåsippor i både blå och rosa färger – samma krav har den tidigt blommande busken tibast. I anslutning till rullstensåsarna bildades ofta dödisgropar, vilka är tecken på att isblock brutits loss och pressats ner i marken och när de smält efterlämnat stora sänkor i landskapet. Just en sådan formation mötte deltagarna. Den bildar ofta en stor vattensamling, som sällan torkar ur. Grodorna var redan i gång med leken och senare under våren kommer även den rödlistade större salamandern att leka här. Än en gång kunde Skedhultsområdet bjuda på överraskningar som fler borde få uppleva.

Nedtecknat av Sven-Åke Svensson

Sveriges största klädbytardag lördagen den 5 april.

Lördagen den 5 april var det miljövänliga dagen och för femte året i rad anordnades en klädbytardag i ett samarbete mellan Tjejjouren och Naturskyddsföreningen. I snitt bytte ett 70-tal besökare i NBV-lokalen tre plagg per person, vilket motsvarar att det globala utsläppet har minskat med 800 kilo koldioxid, 600 kubikmeter vatten och cirka 150 kilo kemikalier. De kläder som inte byttes sparas till en klädbytardag i höst i Mariannelund då man också kan köpa kläderna för en billig peng.

Fågelskådning den 4 maj

Söndagen den 4 maj gjordes en guidad promenad från Värne på den spångade leden till fågeltornet vid Solgen.

I två år har renoveringen av fågeltornet Söraby vid Solgen pågått och stigen dit förbättrats med hjälp av många ideella krafter så man kan gå torrskodd hela vägen. 30 fågelholkar har satts upp och på fågelskådningens dag kunde man längs Sjösvängen och vid Solgens strand se och höra bl a rördrom, fiskgjuse, sothöna, rödvingetrast, trädkrypare, ärtsångare, kungsfågel och storspov. Totalt räknades 42 arter in under promenaden.